PRZYGOTOWANIE RĘKI DO PISANIA – PRZYKŁADY ZABAW
Pisanie i czytanie to umiejętności, które wymagają zaangażowania różnych sfer rozwojowych: motorycznej, wzrokowo-przestrzennej, słuchowej, artykulacyjnej. Niepokojące sygnały w zachowaniach dziecka to trudności: -w ubieraniu się, -w chwytaniu piłki, -w utrzymaniu równowagi, -w skakaniu i staniu na jednej nodze, -niechęć do rysowania, wydzierania, wycinania, trudności i niechęć do zabaw manipulacyjnych, -zbyt mocny nacisk kredki czy ołówka lub wprost przeciwnie - zbyt słaby. Wbrew pozorom nie zawsze niewłaściwy chwyt pisarski ma swoje źródło w problemach z motoryką małą, ale bardzo często może wynikać ze słabych mięśni brzucha czy trudności w obszarze obręczy barkowej itp.
Przykłady zabaw wspierających rozwój dziecięcej motoryki dużej i małej:
-skakanie na skakance i w gumę,
-wszelkie zabawy rytmiczno-taneczne,
-rzucanie do celu,
-zabawy z piłką – rzucanie, toczenie, chwytanie stopami, strzelanie do bramki, łapanie piłki w leżeniu na podłodze,
-gra w klasy,
- zabawy z hula – hop, -
gra w badmingtona,
-król skoczków,
-wyklaskiwanie rymowanek,
-zabawy z jojo, -
gra w bierki,
-rysowanie za pomocą szablonów,
-stemplowanie np. za pomocą ziemniaków,
- nawlekanie koralików najpierw dużych, potem coraz mniejszych,
-przewlekanie sznurków, tasiemek, sznurowadeł przez różne rzeczy i otwory,
- zwijanie palcami chustek, cienkich szalików,
-lepienie z plasteliny, modeliny z różnych mas,
-wycinanie i wydzieranie z papieru kolorowego różnych kształtów,
-podbijanie balonika wyłącznie opuszkami palców,
-ugniatanie kul z papieru i rzucanie nimi do celu
-wypuszczanie piłeczki tenisowej z ręki w dół i próba chwytania jej w locie samymi palcami.