Poradnik
Słoneczna pogoda za oknem zachęca nas do wyjścia z domu. Maluchy chętnie spędzają czas na świeżym powietrzu. A my, rodzice, zastanawiamy się jakie zabawy i aktywności zaproponować dziecku.
Wybór jest ogromny, możemy jeździć i zwiedzać różne miejsca. Wybierać ciekawe kierunki spacerów, urządzać pikniki i wiele innych. Ale prawda jest taka, że nikt z nas nie ma codziennie czasu na organizowanie licznych atrakcji. Zazwyczaj wybieramy się z dzieckiem na plac zabaw. Wydawałoby się, że nudny i oklepany… Nie dla dziecka i jego ROZWOJU!
Dlaczego dzieci lubią zabawy na placu zabaw?
Plac zabaw, to miejsce, w którym cały czas się coś dzieje. Można wybierać różne aktywności, decydować o ich kolejności i tworzyć swój własny „tor przeszkód”. Podczas zabawy można też obserwować co dzieje się dookoła i poznawać otaczający świat. Maluchy mają okazję poznać inne dzieci i spróbować pierwszych wspólnych zabaw. Ale przede wszystkim ważna jest ZABAWA!
Od kiedy na plac zabaw?
Pierwszy wypad na plac zabaw można zorganizować, kiedy maluch potrafi już samodzielnie siedzieć. Z pomocą rodzica może już spróbować niektórych aktywiści na placu zabaw. Można posadzić dziecko na huśtawce z barierkami dookoła i spróbować je delikatnie pohuśtać. Asekurować malucha podczas zjazdu ze zjeżdżalni czy wspólnie pokręcić się delikatnie na karuzeli. Świetnym pomysłem będzie też piaskownica, o ile będziemy cały czas pilnować, żeby maluch nie brał do buzi piasku. Mimo, to warto powoli zaznajomić malucha z placem zabaw. Pokazywać do czego służą poszczególne rzeczy i budować pozytywne doświadczenia. Zachęcać dziecko do aktywności, ale do niczego nie zmuszać!
Korzyści dla dziecka z zabawy na placu zabaw
Plac zabaw, to wspaniałe miejsce, dostarczające wielu wartościowych bodźców sensorycznych. Dziecko w naturalny sposób rozwija motorykę dużą i małą, stymuluje zmysły fundamentalne: równowagę, dotyk i propriocepcje. Podczas zabaw obie półkule mózgu ze sobą współpracują.
Jakie jeszcze korzyści daje dziecku zabawa na placu zabaw?
Ponadto zabawa na placu zabaw może działać na dziecko relaksująco i je odprężać. Daje również możliwość zawierania nowych znajomości i uczy współpracy.
Długofalowe korzyści dla dziecka
Obszary, które dziecko rozwinie podczas zabaw na placu zabaw, w przyszłości będą przekładać się na naukę umiejętności szkolnych oraz ogólną umiejętność naukę nowych rzeczy. Zabawy ruchowe rozwijają integrację sensoryczna, rozbudowują siatkę połączeń neuronalnych, a tym samym usprawnia pracę mózgu. Dzięki temu, w późniejszym czasie nauka sprawia dziecku mniej trudności i jest o wiele przyjemniejsza.
Dlatego drodzy rodzice, jeśli nie macie akurat siły na organizowanie dziecku specjalnych atrakcji, bez wyrzutów sumienia idźcie razem na plac zabaw! To jedna z najprostszych i najlepszych rzeczy jakie możecie zrobić.
źródło: www.sensozaur.pl
Lista przykładowych objawów wskazujacych na ryzyko zaburzeń SI u dziecka:
Jeśli u dziecka występuje kilka lub kilkanaście z ww. objawów, wskazana jest diagnoza integracji sensorycznej.
źródło: zasoby Internetu
Rozwój integracji sensorycznej u małego dziecka zależy od wielu czynników:
Gdy układ nerwowy nie radzi sobie z wrażeniami...
Dziecko w wieku przedszkolnym ciagle doskonali swoje umiejętności sensomotoryczne.
Dziecko sześcio-, siedmioletnie zazwyczaj ma już dobrze ukształtowane mechanizmy integracji sensorycznej. Dzięki temu nie ma problemów z koordynacja wzrokowo-ruchowa, prawidłowym siedzeniem przy stoliku, poprawnym trzymaniem narzędzia pisarskiego. Potrafi się skoncentrować i nie jest podatne na „rozpraszacze” w otoczeniu. Dojrzałe procesy integracji sensorycznej nie hamuja procesu osiagania gotowości szkolnej dziecka.
źródło: zasoby Internetu
Twoje dziecko ma chorobę lokomocyjną?
Przyczyną takiej reakcji może być nadwrażliwość przedsionkowa. Jest to zaburzenie modulacji sensorycznej. Układ przedsionkowy koordynuje ruchy: ciała, głowy oraz oczu. Pozwala m.in.: balansować ciałem na równoważni, bujać się na huśtawce, łapać równowagę w momencie potknięcia się oraz koordynować ruchy obu stron ciała.
Nadwrażliwość przedsionkowa może przybierać wiele form m.in.: może występować choroba lokomocyjna, lęk wysokości, nietolerancja niektórych aktywności na placu zabaw (huśtanie się, zjeżdżanie na zjeżdżalni), niepewność na ruchomych schodach, strach przed oderwaniem stóp od podłoża. Zaburzenia układu przedsionkowego prowadzą np. do problemów z uczeniem się, do zaburzeń emocjonalnych, do zaburzeń związanych ze sprawnością ruchową.
Jak pomóc dziecku z nadwrażliwością przedsionkową? Jest wiele form pracy z dzieckiem, które mogą wspierać jego rozwój, są to m.in.
• skakanie na skakance
• turlanie się po podłodze w różnych kierunkach
• huśtanie i ciąganie dziecka w kocu
• przeskakiwanie przez przeszkody
• skakanie na piłce (w przód, w tył, na boki)
• skoki – obunóż, na jednej nodze
źródło: www.krolik-olsztyn.pl
Każdy z nas jest indywidualną istotą zmysłową, która przez całą dobę przetwarza napływające do niej bodźce. Integracja owych sygnałów ma wpływ na nasze postrzeganie świata, kształtuje naszą rzeczywistość i wpływa na nasze zachowania. Problem zaburzeń związanych z integracją sensoryczną dotyka nas wszystkich, w mniejszym bądź większym stopniu.
Poniżej znajduje się kilka prostych i przyjemnych sposobów na wsparcie dziecka, które przejawia trudności z zakresu integracji sensorycznej. Zachęcamy do wspólnego ćwiczenia, które pozwoli na odczucie na “własnej skórze” oddziaływania różnych bodźców, jak również wpłynie na pogłębienie relacji z dzieckiem.
weź pudełko po butach lub poszewkę na poduszkę, umieść w środku różne przedmioty, po czym poproś dziecko, by wkładając rękę do pudełka spróbowało zgadnąć, jakiego przedmiotu dotyka.
zachęcaj dziecko do używania podczas kąpieli różnych rodzajów gąbek, mydeł i ręczników. Zaproponuj maluchowi myjki o różnych fakturach, gąbki o odmiennych kształtach, możesz też dodać do kąpieli odrobinę krochmalu z mąki ziemniaczanej.
ciasno zroluj dziecko w koc, bawiąc się w smarowanie i zawijanie naleśnika.
stwarzaj dziecku jak najwięcej okazji do wspólnego gotowania, mieszania, ugniatania różnego rodzaju ciast.
zachęcaj dziecko do próbowania nowych potraw, o różnych smakach i konsystencji.
farbę przeznaczoną do malowania palcami możesz zmieszać z innymi materiałami, np. kaszą, piaskiem, ryżem itp. Stwórzcie też własną „farbę” z kisielu, galaretki czy pianki do golenia.
wspólne zabawy na dużej nadmuchiwanej piłce, na której maluch/ dziecko będzie mógł usiąść i skakać.
stwórzcie wspólnie tor przeszkód, taki który będzie wymagał od dziecka pełzania, skakania, wspinania, turlania, celowania itp.
bujajcie się razem na różnego rodzaju huśtawkach (podwieszanych, wahadłowych, wiszących oponach).
turlajcie się razem na kocyku, a latem z niewielkiej trawiastej górki.
przypomnij sobie zabawę w berka; ścigajcie się, rozegrajcie mecz piłki nożnej czy koszykówki.
zachęcaj dziecko do zeskakiwania z niewielkiego podwyższenia (np. pierwszego stopnia schodów), wskakiwania na oznaczone pole, grę w klasy, zabawę skakanką.
maluch/ dziecko kładzie się na rozłożonym dużym kocu, a dwie dorosłe osoby delikatnie bujają go na boki.
usiądź na podłodze i powiedz dziecku „Spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go przepchnąć”.
pozwól dziecku pchać wózek z zakupami czy spacerówkę.
zachęcaj dziecko do zabawy rakietą tenisową, do badmintona itp.
dziecko opiera dłonie o podłogę, a ty chwytasz je za uda i prowadzisz niczym taczkę.
pozwól dziecku na eksperymenty, niech przelewa płyny z kubeczka do kubeczka, przez lejek, a łyżeczką przesypuje drobne materiały (ryż, kaszę) do pojemników różnej wielkości i kształtu.
źródło: zasoby Internetu
Adresy email: Inspektora Ochrony Danych Osobowych
Miejski Żłobek Nr. 2 -- iod-zlobek2@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl
Miejskie Przedszkole Integracyjne "Smerfowa Kraina