Poradnik fizjoterapeuty

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

                               Jak korygować wady postawy u dzieci?

            Wady postawy są coraz częstszym zjawiskiem wśród dzieci i młodzieży. Szacuje się, że problem ten dotyczy 50-60% populacji poniżej 18 r.ż. Poza przypadkami , w których podłożem są wady wrodzone lub określone schorzenia. Wady postawy rozwijają się zwykle bez uchwytnej przyczyny. Dużą rolę odgrywa częste przyjmowanie nieprawidłowego układu ciała np.: (garbienie się), prowadzące do rozwoju i utrwalenia się nawyku nieprawidłowej postawy.

            Kiedy dziecko jest najbardziej narażone na wystąpienie wady postawy?

            Ciało ludzkie zmienia się wraz z wiekiem, a nawet w ciągu dnia. Możemy to sprawdzić mierząc swój wzrost rano i wieczorem. Okazuje się, że rano możemy być kilka centymetrów wyżsi niż wieczorem. Dzieje się tak, ponieważ nieustannie działa na nas siła grawitacji, która ściąga całe ciało w dół. Najbardziej podatne są na to krążki międzykręgowe, które w dużej mierze składają się z wody. Pod koniec dnia, na skutek dźwigania ciężaru całego ciała, krążki międzykręgowe stają się nieco spłaszczone i odwodnione, dlatego możemy być niżsi o kilka centymetrów. Na szczęście po przespanej nocy krążki wracają do normy.

            Krytycznym momentem w powstawaniu wad postawy są skoki wzrostowe, przypadające na okres:

- 6-7 lat

- 12-16 lat

            W tym wieku dziecko jest najbardziej podatne na wpływ rozmaitych czynników zewnętrznych, a rozwój układu mięśniowego nie nadąża za szybkim wzrostem kości. Z tego powodu powstają przeciążenia układu ruchu, mogące skutkować wadą postawy.       Dlatego, należy w tych okresach zwracać szczególną uwagę na zmiany postawy Twojego dziecka.

            Wady postawy- jak zapobiegać?

            Coraz więcej czasu spędzamy w domu, mało spacerujemy, na wszystko brakuje nam czasu, a siedzenie stało się główną aktywnością w ciągu dnia. Nasze ciało zostało wykształcone w taki sposób, aby jak najwięcej czasu przebywać w pozycji wyprostowanej, chodząc lub biegając. W celu jak najlepszego wykorzystania organizmu, powinniśmy przebywać stale w ruchu, unikać siedzenia i nieergonomicznego używania szkieletu.

                        Wady postawy i ich profilaktyka

            Jeżeli u Twojego dziecka nie ma jeszcze wad postawy lub coś zaczyna Cię niepokoić zacznij stosować poniższe zasady, dzięki czemu pomożesz swojemu dziecku uniknąć wad postawy.

- Nawyk prawidłowej postawy

Każdego dnia dbaj o utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Tłumacz swojemu dziecku, dlaczego jest to tak ważne, koryguj je i nagradzaj za dobre zachowania.

- Nie dźwigaj

Wyeliminuj czynniki, które mogą stanowić zagrożenie wystąpieniem wad postawy np.: podnoszenie ciężkich przedmiotów.

- Aktywność fizyczna

Zapewnij dziecku odpowiednią ilość ruchu, umożliwiającego wszechstronny i harmonijny rozwój fizyczny.

Kontrola wad postawy

Dbaj o regularną kontrolę zdrowia. Im szybciej wykryjesz wadę postawy u dziecka, tym mniejsza szansa na to, że wada się rozwinie i utrudni jego funkcjonowanie.

- Spędzaj czas wolny aktywnie

W miarę możliwości zapisz dziecko na basen, zajęcia gimnastyki korekcyjnej. Na tych aktywnościach ćwiczy się nawyk utrzymywania prawidłowej postawy ciała , a także dba się o harmonijny rozwój wszystkich partii mięśniowych.

- Zdrowe odżywianie się

Zapewnij dziecku racjonalne odżywienie. Układ kostny i mięśniowy dziecka wciąż się rozwija. Dziecko ma duże zapotrzebowanie kaloryczne, szczególnie w okresie „ skoków wzrostowych”.

- Zdrowe nawyki w domu

Zapewnij dziecku odpowiednią ilość snu- około 10 godzin na dobę. Ważne jest ,aby dziecko spało na twardym materacu z poduszką takiej grubości , aby w leżeniu na boku wypełniała ona przestrzeń między barkiem a głową. Zwróć uwagę czy ma biurko i krzesło dostosowane do swojego wzrostu. Czy podczas rysowania ręka od łokcia do nadgarstka spoczywa na blacie biurka. Pamiętaj, że dzieci rosną błyskawicznie i należy co jakiś czas sprawdzić, czy poprzednie ustawienie nadal jest dobre.

- Nie wszystko na raz , a z umiarem

Nie przeciążaj dziecka zajęciami dodatkowymi. Spędzaj więcej czasu na świeżym powietrzu.

            Profilaktyka wad postawy powinna towarzyszyć przez całe życie. Podane zasady pomogą utrzymać zdrowie i dobre samopoczucie.

 

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

 

dzieci

        Drodzy rodzice, powołując się na słowa A. Sengera- ortopedy: „ Ruch jest życiem, a życie jest ruchem”- im bardziej aktywny tryb życia prowadzi człowiek tym jego życie jest dłuższe.

Ruch jest naturalną potrzebą dziecka, a aktywność ruchowa jest mu niezbędna dla zapewnienia mu właściwego rozwoju fizycznego, umysłowego oraz społecznego.

Aktywność ruchowa jest potrzebna każdemu człowiekowi, a w szczególności dziecku do prawidłowego rozwoju, rozwijania funkcji i wydolności organizmu, tworzenia poprawnej postawy i budowy ciała a także zapobieganie chorobom.

Ruch sprzyja rozwojowi umysłowemu oraz kształtowaniu woli i charakteru. Trenuje nie tylko mięśnie, lecz również umysł i psychikę. Dostarcza doświadczeń przestrzeni, czasu, schematu własnego ciała, koordynacji wzrokowo- ruchowej, wyostrza zmysł wzroku i słuchu. Zespołowe gry i zabawy ruchowe uczą umiejętności społecznych: współdziałania w grupie, zdrowego współzawodnictwa, umiejętności radzenia sobie z sukcesem i porażką.

Ruch sprawia, że dzieci mogą:

- rozładować nadmierną energię

- dotlenić się- świeże powietrze poprawia znacznie koncentrację uwagi

- trenować zmysł równowagi- dzięki huśtaniu się, balansowaniu, jeździe na rolkach, rowerze dzieci ćwiczą równowagę

- ruch jest lekiem na bezsenność – dzieci nadpobudliwe, wrażliwe oraz nocne marki będą łatwiej zasypiały i spokojniej spały, jeżeli w ciągu dnia dostarczymy im okazji do intensywnego ruchu

- polepsza nastrój, pomaga uspokoić emocje

- pozwala zapobiegać wielu chorobom ( wady postawy, otyłość, niewydolność mięśniową, cukrzyca )

Należy stwarzać okazje do ruchu i razem z dzieckiem bawić się, szukać takich form aktywności, które sprawiają dziecku zadowolenie i radość. Podczas wspólnych zabaw należy dzieci motywować, zachęcać poprzez chwalenie za najdrobniejszy sukces.

Wskazówki dla rodziców:

- bądź dla dziecka przykładem- sam/ sama podejmuj aktywność fizyczną

- planuj i organizuj aktywność ruchową wspólnie z dzieckiem

- stwórz dziecku warunki do podejmowania aktywności fizycznej

- pozwól dziecku na samodzielny wybór rodzaju aktywności

- rozmawiaj, dowiedz się dlaczego dziecko lubi bądź nie lubi uprawiać sportu

- chwal za podejmowanie aktywności ruchowej

- doceniaj wysiłek dziecka

Aktywność fizyczna ma bardzo pozytywny i duży wpływ na zdrowy i prawidłowy rozwój każdego człowieka. Zwłaszcza dzieci, których potrzeby ruchowe są wielkie, powinny wykorzystywać każdą okazję na uprawianie aktywności ruchowej. Ważne jest by przede wszystkim dorośli dawali dzieciom dobry przykład dbania o swoje ciało, zdrowie, sprawność fizyczną i psychiczną. Uczmy je prawidłowych nawyków i wzorców ruchowych. Pomóżmy im poznawać możliwości ludzkiego ciała i odkrywać tajemnice skryte w ich małych organizmach.

Ruch jest w stanie zastąpić prawie każdy lek, ale wszystkie leki razem wzięte nie

zastąpią ruchu”- Wojciech Oczko

 

Contact Information

Address

11-400 Kętrzyn

ul.Wierzbowa 2

Telefon
+48 545 99 98
Email

intendent@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl

rodo 

Adresy email: Inspektora Ochrony Danych Osobowych

Miejski Żłobek Nr. 2 -- iod-zlobek2@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl    

Miejskie Przedszkole Integracyjne "Smerfowa Kraina 

      -- iod@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl