wazniak

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

Dnia 19.03.2024 w naszej grupie odbyły się zajęcia otwarte pt."Wielkanoc".  Nasze Ważniaki pracowały ze swoimi rodzicami oraz babciami wykonując przepiękne ozdoby wielkanocne. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć. 

 

Dziękujemy gościom za przybycie i aktywny udział.

 

  IMG20240319101243IMG20240319101231IMG20240319101234IMG20240319101237IMG20240319101243IMG20240319101250IMG20240319133608IMG20240319104513IMG20240319101243IMG20240319104456

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

  PROJEKT - "WIELKANOCNE TRADYCJE I ZWYCZAJE"

Ważniaki, to bardzo dobrzy obserwatorzy otaczającego je świata. Doskonale dostrzegają zmiany zachodzące w przyrodzie –oznaki wiosny, jak i w naszym otoczeniu- pojawienie się mnóstwa kolorowych zajączków, kurczaczków, kolorowych jajek, koszyczków – zwiastujących zbliżające się święta – Wielkanoc. Tak więc, zważając na okoliczności uzgodniliśmy,

że przybliżymy sobie, lepiej poznamy tradycje, zwyczaje i obrzędy związane z tym świętem

 

   Święta Wielkanocne, to radosny czas, w którym tradycje, obrzędy i zwyczaje ludowe barwnie się przeplatają tworząc niezwykły klimat tego okresu. Jest to czas przeplatających się emocji, smutku i radości, postu i wspaniale zastawionego stołu, nostalgii i zadumy oraz zabawy i radości. W tradycjach tego okresu podkreśla się czas przemian, budzącego się świata do nowego życia. Tradycje, zwyczaje ludowe i obrzędy religijne tworzą barwną wielowymiarową całość.

Czego się dowiemy?

- dowiemy się co to jest Wielkanoc

- poznamy tradycje i towarzyszące Wielkanocy:

              - malowanie jajek

              -.koszyczek wielkanocny – święconka

             - palma wielkanocna

              - lany poniedziałek

             - symbole wielkanocne

             - potrawy wielkanocne

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

Dziecko manipulant?

Dziecko manipulant?

- mgr Aleksandra Ziółkowska

Każdy z nas był świadkiem „sceny” rozgrywającej się pomiędzy rodzicami a ich dzieckiem. Każda wyglądała podobnie, a najczęściej miała miejsce w centrum handlowym, osiedlowym sklepiku czy po prostu w miejscu publicznym. Oto rodzice robiący zakupy( liczący każdą cenną minutę swojego czasu) i ich dziecko bezwzględnie potrzebujące „tej” zabawki, teraz, natychmiast. Rodzice w pełnej zgodzie informują malucha, że nie otrzyma on swojej zachcianki, a sam maluch, zamknięty na decyzję rodziców, rozpoczyna walkę, którą musi naturalnie wygrać. Walka jednak nie będzie prosta- dziecko musi pokonać dwoje znacznie starszych, mądrzejszych, spieszących się dorosłych, a ono samo, bezbronne i cierpiące ma nikłe szanse na zwycięstwo. Czy się podda? Wręcz przeciwnie! Bez zbędnych przygotowań wyciąga swoje największe działo- histerię! Histeria to płacz, krzyki, tupanie nogami, kontrolowane upadki, a w ostateczności- bicie przeciwnika pięściami. Dziecko wie, że samymi krzykami i płaczem nic nie wskóra, dlatego w odpowiednich momentach dodaje idealnie przygotowane na tę okazję frazy: „nie kocham was!”, „nienawidzę”, „babcia by mi kupiła”, „wolę dziadka od was” i na koniec- „nie ruszę się stąd”. Rodzice całkowicie rozłożeni na łopatki, w zasadzie bez żadnych szans, kompletnie rozbrojeni i pokonani- ulegają swojej pociesze i dla świętego spokoju kupują mu zabawkę- dziecko zachęcone tym, że jego zachowanie jest skuteczne, utrwala skłonności do histerii.

Takie sytuacje zdarzają się, a  u każdego z nas wówczas pojawia się w głowie myśl, iż my byśmy postąpili zupełnie inaczej. Ale czy rzeczywiście? Manipulacja towarzyszy nam wszystkim i czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak bardzo się jej poddajemy lub w jaki sposób my próbujemy manipulować innymi.

Dzieci w wieku przedszkolnym są szczególnie zdolne do tego typu zachowań. Nie dlatego, że  tkwi to w ich naturze lub po prostu chcą zrobić dorosłym na złość, ale jak dowodzi w swoich badaniach Tatyana Kuzmishina, dzieci manipulują rodzicami, ponieważ nauczyły się tego w pierwszych kontaktach z osobami dorosłymi. Dzieci są doskonałymi obserwatorami i bardzo dobrze potrafią analizować konkretne sytuacje. Dlatego, gdy rodzic pozwoli córce lub synowi na niewłaściwe zachowanie, to prawdopodobnie dziecko wykorzysta manipulację po raz kolejny- bo przecież raz już mu się udało.

Pedagodzy podają różne typy dziecięcych manipulacji, ale wszyscy zgodnie twierdzą, że z takim zachowaniem można sobie poradzić. Za E. Shostrom chcę wskazać dwa najbardziej oczywiste i powszechne rodzaje dzieci-manipulantów, ponieważ uważam, że dobrze jest uświadomić sobie, z jakim typem JA mam do czynienia. „Mały mazgaj” to maluch, który w pierwszej chwili sprawia wrażenie leniwego, ale w rzeczywistości eksponuje on swoją bezradność, ponieważ dzięki niej bardzo efektywnie rządzi dorosłymi’. Jako przykład podam zjawisko, w którym rodzic ubiera dziecko po przyjściu lub przed wyjściem z przedszkola. Dzieci udają bezradnych, twierdząc, że nie potrafią założyć konkretnej części garderoby, a rodzice wyręczają ich w tym zadaniu, chociaż maluch –lepiej lub gorzej- radzi sobie z tą czynnością. „Mały dyktator” to drugi typ, nazwany aktywnym, gdyż poprzez pokazywanie uporu, atakiem histerii uzyskuje kontrolę nad dorosłym i dzięki temu zmusza ich do pożądanych przez siebie zachowań. W tym wypadku zaobserwowałam wymuszanie na rodzicach rzeczy materialnych, na przykład słodyczy podczas odbierania dziecka z przedszkola. Gdy rodzice nie przynoszą ze sobą słodkości lub napoju, dziecko rozpoczyna walkę i w rzeczywistości przy kolejnych odbiorach dorośli już zawsze mają ze sobą coś do jedzenia.

W swojej pracy zetknęłam się nie raz z takimi sytuacjami. Dzieci wypróbowują swoich rodziców, i oto kilka wskazówek, które być może pomogą w rozwiązywaniu konfliktów i dzięki którym dorośli unikną trudnych zachowań swoich dzieci.

1. Karać i nie karać!

Rodzice powinni starać się, by wszystkie zakazy i oczekiwania wobec dziecka były przemyślane. Nie mogą karać dzieci za coś, co tkwi w ich naturze- czy maluch powinien stać w kącie, bo rozlał szklankę mleka? Przecież nieostrożność i nadmierna ruchliwość towarzyszą rozwojowi dziecka i karanie ich za bycie sobą- a więc dzieckiem- nie powinno mieć miejsca, gdyż wzbudza niepokój i brak pewności siebie. Za co więc karać? Z pewnością to pytanie zadaje sobie większość rodziców i nauczycieli, a odpowiedź na nie nigdy nie będzie jednoznaczna. Rodzice muszą zdać sobie sprawę z tego, że dzieci powinny przede wszystkim mieć jasno wytyczone granice. Dopiero ich przekroczenie wiąże się ze sprecyzowaniem konkretnej kary.

2. Bądź konsekwentny!

Jeżeli dziecko zasłużyło na to, by być ukaranym lub jeżeli rodzic postanowił, że nie spełni aktualnych potrzeb dziecka ( historia o kupieniu zabawki w sklepie), powinien wytrwać w swojej decyzji i nie ugiąć się pod presją wywieraną przez malucha. To bardzo ważne, ponieważ raz złamane zasady prowokują do kolejnego testowania rodziców przez dziecko.

3. Niech krzyczy!

Gdy dziecko wpadnie w histerię i płaczem i krzykiem próbuje wpłynąć na decyzję rodziców, ci nie powinni dać ponieść się frustracji. Dobrze jest pozwolić się dziecku wykrzyczeć i nie podsycać jego emocji swoją złością. Warto pokazać maluchowi, że szanuje się jego zdanie, wraz z całym bagażem emocjonalnym, że rozumie się jego złość, ale decyzja nie będzie zmieniona. Należy pamiętać także, że każdy wybór musi być uzasadniony- ale bez zbędnego wdawania się w polemikę.

4. Uważaj, co mówisz!

Jak wspomniałam wyżej, manipulowanie towarzyszy nam wszystkim. Dzieci to doskonali obserwatorzy, a z każdej obserwacji potrafią wyciągnąć odpowiednie wnioski. Gdy dziecko widzi rodziców, którzy sami dopuszczają się manipulacji, myśli, że dostaje od nich przyzwolenie na taką samą intelektualną potyczkę. Jeżeli rodzice tak postępują, to czy mają prawo wymagać innego zachowania ode mnie? Trzeba pamiętać, że maluchy są bystre i każda rozmowa prowadzona w ich obecności może skutkować konkretnym zachowaniem.

Skoro manipulowanie jest nieodłączną częścią naszego życia, to czy warto z nim walczyć? Uważam, że tak. Rodzice w pełni świadomie powinni diagnozować ten problem u swoich dzieci i jak najszybciej starać się go ograniczyć. Pamiętajmy, że te małe istoty już niedługo staną się osobami dorosłymi, a przecież nikt nie wie, na ile manipulacja może wpłynąć na ich przyszłe relacje z innymi ludźmi.

Literatura:

Tatyana Kuzmishina, Dziecko-manipulant w relacji z rodzicami, (w:) Problemy wczesnej edukacji, nr 4 2014

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

ZAJĘCIA Z "MERY Z KAMERY"

            "Zgrywusy" uwielbiają ruch, tak więc z wielką ochotą i radościa systematycznie uczestniczą w zajęciach  z Akademią Krokieta i Lamy

       w których to, aktywność fizyczna pomaga w zdobywaniu, utrwalaniu wiedzy I umiejetności. Zdobywanie wiedzy w sposób  aktywny staje się prawdziwą przyjemnością.

       W tym tygodniu naszą gimnastyką "rządziła zima" - dzieci utrwalały pory roku ze szczególnym uwzględnieniem symptomów zimy.

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

 

Projekt "Kosmos"

„Ważniaki” w dn. 15 – 27 stycznia brały udział w projekcie edukacyjnym " Kosmos".:

Wszystko zaczęło się od zajęć obrazujących dzieciom powstawanie dnia i nocy - trzeba było tę Ziemię gdzieś umiejscowić, więc KOSMOS nam „spadł z nieba”. Kopuła niebieska - niebo i wszystko, co na nim dostrzegano, od zawsze fascynowało i rozbudzało wyobraźnię. Dzieci również zaciekawiły się kosmosem i jego tajemnicami. Tak więc, naszą uwagę skierowaliśmy na niezmierzone, niezbadane, pełne tajemnic przestrzenie kosmiczne. W dniach 15 -27 stycznia, został przeprowadzony cykl zajęć projektu edukacyjnego „KOSMOS”, który wprowadził dzieci w świat, „gdzie wzrok nie sięga”.

   Dzieci oglądały prezentację multimedialną, atlasy, zdjęcia przedstawiające Układ Słoneczny, ciała niebieskie, stacje kosmiczne, start rakiety i wahadłowca, lądowanie na księzycu, itp.,

Swoje spostrzeżenia odzwierciedliły w formie swobodnych rozmów oraz prac plastycznych. Następnie została sformułowana lista pytań, np. Jak można polecieć w kosmos?

   Następnie podjęliśmy działania - poszukiwaliśmy odpowiedzi na wcześniej określone pytania:

- Rozmawialiśmy o wyprawach kosmicznych, planetach i gwiazdach; poznawaliśmy nazwy planet Układu Słonecznego, dowiedzieliśmy się co to jest astronomia, satelita; dyskutowaliśmy o tym, jak może wyglądać życie na nieznanej planecie i jak mogą wyglądać jej mieszkańcy; układaliśmy opowiadanie pt. „Gdybym był Ufoludkiem”; poznaliśmy postać światowej sławy astronoma Mikołaja Kopernika;

- Braliśmy udział w „Kosmicznych eksperymentach”, wykonaliśmy doświadczenia: „Wszystko spada w dół”, „Tu noc a tam dzień”, „Tu gorąco a tam zimno”, „Księżyc świeci a nie grzeje”– na podstawie obserwacji kształtowaliśmy umiejętności wyciągania wniosków, poznawaliśmy charakterystykę planet naszego Układu Słonecznego, rozwijaliśmy wyobraźnię;

- Obserwowaliśmy niebo, słońce, badaliśmy zjawisko cienia, bawiliśmy się przy pomocy lampki.

- Wykonaliśmy prace plastyczne- .namalowaliśmy układ słoneczny – każdą planetę, tworzyliśmy z jej charakterystycznymi cechami (wg zdjęć z albumów, plansz dydaktycznych). Zabawa ruchowa przy piosence „W Układzie Słonecznym” utrwalała nam zdobytą wiedzę na temat planet. Poza tym odbyły się liczne prezentacje multimedialne, zabawy dydaktyczne konstrukcyjne, ruchowe, językowe, dramowe utrwalające w/w tematykę, „Przygoda w kosmosie” – to próba konstruowania opowiadania o swojej przygodzie w kosmosie, która bardzo pobudziła dziecięcą wyobraźnię.

   W ramach projektu został zorganizowany „Kosmiczny kącik”, w którym umieściliśmy książki, globusy, makietę układu słonecznego, lupy, zdjęcia sprzętu badawczego związanego z kosmosem.

   W projekt zostali zaangażowani rodzice poprzez: - dostarczenie do „Kosmicznego kącika” pozycji książkowych, albumów i atlasów.

 Na zakończenie, podsumowaliśmy wiedzę o wszechświecie w mini quizie, zorganizowaliśmy wystawę naszych prac w holu przedszkola.

   Realizacja projektu przyniosła ogromny przyrost wiedzy w tym temacie, biorąc pod uwagę wiek dzieci; rozbudziła zainteresowania, poszerzyła horyzonty każdego dziecka, zachęciła do pogłębiania wiedzy w tym zakresie. Zastosowane formy i metody pracy zachęcały „Ważniaków” do aktywnego udziału w zajęciach, rozwijały wszechstronnie oraz dały impuls do realizowania własnych pomysłów.

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

 AKADEMIA KROKIETA I LAMY - "WAŻNIAKI"

  "WAŻNIAKI", spędzają radosne chwile  na zajęciach ruchowych z Krokietem i Lamą. Dzięki  zajęciom poświęconym tematyce zmysłów człowieka, utrwaliły sobie, jakie części ciała przypisane są poszczególnym zmysłom. Nauka przez ruch, to super sprawa!

Contact Information

Address

11-400 Kętrzyn

ul.Wierzbowa 2

Telefon
+48 545 99 98
Email

sekretariat@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl

rodo 

Adresy email: Inspektora Ochrony Danych Osobowych

Miejski Żłobek Nr. 2 -- e.marcinowska@miastoketrzyn.pl    

Miejskie Przedszkole Integracyjne "Smerfowa Kraina 

 --    e.marcinowska@miastoketrzyn.pl