Smerfy

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

                Drodzy Rodzice zapraszamy do skorzystania z propozycji ćwiczeń i zabaw logopedycznych od pani logopedy z naszej placówki:

1. Ćwiczenie oddechowe:

Przenoszenie za pomocą rurki kolorowych piórek(pociętych skrawków bibuły) na szablon koguta

2. Ćwiczenie oddechowe i dykcyjne  „Wrony bez ogonów”

Dziecko wdycha powietrze nosem i spokojnie, na jednej fali wydechowej wypowiada tekst: pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia…

3. Ćwiczenie artykulacyjne „Sowa sprząta swoje mieszkanie”

Dziecko słucha opowiadania, czytanego przez rodzica i wykonuje ćwiczenia narządów artykulacyjnych

Sowa rozejrzała się po swojej dziupli (dzieci przesuwają językiem po podniebieniu górnym, wewnętrznych ścianach policzków, podniebieniu dolnym).

 Zauważyła duży bałagan. Postanowiła zrobić porządek. Zaczęła od odkurzania sufitu dziupli (przesuwają czubkiem języka od przodu do tyłu jamy ustnej po podniebieniu górnym),

zdjęła też firanki (liczą czubkiem języka górne zęby)

i włożyła je do pralki (motorek wargami)

Po chwili pralka zaczęła płukanie firan (dzieci „przepychają” powietrze wewnątrz jamy ustnej)

Sowa odkurzyła też ściany (przesuwają czubkiem języka po wewnętrznej ścianie policzków)

oraz podłogę (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu dolnym w okolicach łuku zębowego).

rozwiesiła firany (ponownie liczą czubkiem języka górne zęby)

Sowa była bardzo zadowolona z wykonanej pracy i szeroko się uśmiechnęła (rozciągają szeroko usta)

Dumna wyjrzała z dziupli i rozejrzała się wokoło (poruszają językiem ruchem okrężnym na zewnątrz jamy ustnej)

spojrzała w górę (dzieci sięgają czubkiem języka w kierunku nosa)

spojrzała w dół (sięgają czubkiem języka w kierunku brody)

rozejrzała się też w prawo (przesuwają czubkiem języka do prawego kącika ust)

i w lewo (przesuwają czubkiem języka do lewego kącika ust).

Wszędzie był porządek i słychać  było śpiewające ptaki (gwiżdżąc naśladują głosy ptaków).

4 Ćwiczenie słuchowe i artykulacyjne „Szumi las”( 1-głośno, 2- cicho)

Dzisiejsza porada,dla wszystkich się nada,Będą dzieci umieć,jak las pięknie szumieć.

Wystarczy uważać i za mną powtarzać.Głośno tak szumi las,Jakby las witał nas:- Szszsz…1- Szszsz…2- Szszsz…1

Głośno szumią drzewa,las piosenkę śpiewa:

- Szszsz…1

- Szszsz…2

Lekki wietrzyk wieje,opowiada dzieje:

- Szszsz…2

- Szszsz…2

 „Drzewa szybciej rosną,latem oraz wiosną”:

- Szszsz…2

- Szszsz…2

Wietrzyk wieje mocniej-dzieci szumią głośniej:

- Szszsz…1

- Szszsz…1

- Szszsz…1

 Słabiej wieje wietrzyk-ciszej mówią wierszyk:

- Szszsz…2

- Szszsz…2

- Szszsz…2

 5. Rozwiązywanie zagadek i różnicowanie w wyrazach gł. „sz” lub „s”

 Zadaniem dzieci jest rozwiązanie zagadki, mogą narysować odpowiedzi.

Jest to ważna ciała część- tuż nad nią jest głowa,

zimą szalik na niej noś, żeby była zdrowa.

A gdy pięknie chcesz wyglądać załóż kolię złotą.

Najdłuższą ma żyrafa. Czy już wiesz więc, co to? (szyja)

Na spacerze w parku znajdziesz ją pod drzewem,

Nieraz ją widziałeś- jestem tego pewien.

Może spaść na przykład z sosny, gdy jesień nastanie.

Co to jest takiego? To moje pytanie. (szyszka)

W każdym domu ona stoi,

Znajdziesz ją w którymś z pokoi.

W niej wieszaki i szuflada,

Ubrania się do niej wkłada. (szafa)

W każdym ciele ono bije,

Dzięki niemu człowiek żyje.

Czerwoną rysujesz kredką.

Co to jest? Odpowiedz prędko. (serce)

W lato pięknie cię opali,

W zimę trzyma się w oddali,

Mieszka w niebie jest gorące,

Każde dziecko lubi… (słońce)

Jest to zabaweczka taka,

Uspokaja niemowlaka.

Mały smok się też tak zowie.

O czym mówię? Kto odpowie? ( smoczek)

6. Zabawa językowa „Mistrz pamięci”

Zadanie polega na wymyśleniu słowa, rozpoczynającego się na gł. „sz” lub „s” i dodanie do wypowiedzi gestu, charakteryzującego np. dany przedmiot. Każda kolejna osoba musi podać wszystkie, występujące wcześniej wyrazy oraz dodać swój pomysł. Dla ułatwieniu na dywanie mogą być rozłożone  obrazki (odwrócone), przedstawiające poszukiwane słowa. W przypadku gdy dziecko ma problem z wymyśleniem własnego określenia, losuje kartonik.

Wyrazy pomocnicze: szufla, szampon, szopa, szpital, szynka, samochód, skakanka, sowa, słoń, stonoga.

 

 

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 Dzień tygodnia  Temat  Umiejętności dzieci 5,6 letnich  Umiejętności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych  Środki dydaktyczne
 

Wtorek: 07.04.2020

 

1.Zabawa rozwijająca aparat mowy

2. Praca plastyczna: „ Wielkanocna palma”

 -rozwija sprawność narządów artykulacyjnych;
-rozwija poczucie estetyki;

-ćwiczy narządy artykulacyjne;

-rozwija poczucie estetyki;

-wykonuje pracę plastyczna z pomocą rodzica

 

Tekst wiersza: „Wielkanoc u języczka”- poniżej ramki

Do pracy plastycznej będą potrzebne: kolorowy papier, bibuła,

krepina, wstążki, bazie, klej, nożyczki, kartki A4. ( mogą być inne, dostępne w domu)

Po wykonaniu można zaprezentować swoją pracę wysyłając zdjęcie na grupie

Ćwiczenia 6-latek str.41a

Ćwiczenia 5-latek str.34b

 

„Wielkanoc u języczka”

Rodzic czyta – dziecko wykonuje ćwiczenia usprawniające aparat mowy.

Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dzieci robią z języka „miskę” – przód i boki języka unoszą tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwają język z buzi, a potem go chowają, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwierają szeroko buzie, kilkakrotnie uderzają czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracają językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotykają językiem każdego zęba najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwają język z buzi i szybko nim poruszają w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizują wargi ruchem okrężnym). Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwają język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychają powietrze nosem, wydychają buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykają językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizują wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotykają językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechają się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 Dzień tygodnia  Temat  Umiejętności dzieci 5,6 letnich  Umiejętności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych Środki dydaktyczne 
 

Poniedziałek: 06.04.2020

 

1.Symbole Wielkiej Nocy

2. Zabawy ruchowe przy muzyce
 

-utrwala informacje na temat Świąt Wielkanocnych

- rozwija ekspresję ruchową;

- rozwijanie sprawności grafomotorycznej;

 

-poznaje informacje na temat Świąt Wielkanocnych,

- bierze udział w zabawach ruchowych,

- rozwija sprawność grafomotoryczną.
 

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=SIyg486T0CY

Link do zabawy ruchowej: https://www.youtube.com/watch?v=x9F1oqntz_o&fbclid=IwAR3ZjB7_HHCSkA_QDLtRY3fL0LfS2tvTe26U9iGc

12fPskb2AS1tfcbbTOA&app=desktop

Karty grafomotoryczne :

Pokoloruj jajka wielkanocne wg.

Kodu.

Narysuj koszyczek wielkanocny pośladzie i pokoloruj.

Ćwiczenia 6-latek 3-str.40a,b

Ćwiczenia 5-latek 3-str.34a

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

Do konkursu „ Najpiękniejszy Stroik Wielkanocny” przystąpiły dzieci z grupy „Smerfy”. Celem konkursu było rozwijanie i kształtowanie wyobraźni plastycznej dzieci, stworzenie dzieciom możliwości prezentacji własnych dokonań twórczych,  kultywowanie tradycji wykonywania stroików wielkanocnych.

Wszystkie wykonane prace ich autorzy zasługują na pochwałę i uznanie. Rozstrzygnięcie konkursu odbyło się 03. kwietnia 2020 r. Komisja zdecydowała się nagrodzić dwa najpiękniejsze stroiki wielkanocne odznaczające się szczególną pomysłowością oraz estetyką wykonania.

Pragniemy wyrazić serdeczne podziękowania wszystkim dzieciom, które uczestniczyły w konkursie. Nagrody i dyplomy zostaną wręczone po powrocie do przedszkola.

Komisja konkursowa wyłoniła następujących zwycięzców:

 Dwa I Miejsca

- Julia N.

- Maja K.

         Serdecznie gratulujemy

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 Dzień tygodnia  Temat  Umiejętności dzieci 5,6 letnich  Umiejętności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych  Środki dydaktyczne
 

Piątek:

03.04.2020
 

1. Zajęcia gimnastyczne

2.Wysłuchanie wiersza

„ Od wiosny do wiosny”- rozmowa na jego temat
 

- rozwija sprawność fizyczną

-z uwagą słucha wiersza i wypowiada się na temat jego treści;

-rozwija pamięć słuchową, słuch fonematyczny
 

- rozwija sprawność fizyczną, wykonuje ćwiczenia gimnastyczne na miarę swoich możliwości,

-stara się słuchać wiersza i próbuje wypowiedzieć się na temat jego treści;

-rozwija pamięć słuchową, ćwiczy słuch fonematyczny

Link do zajęć gimnastycznych: https://www.youtube.com/watch?v=rwqMzHX4E_M

Treść wiersza poniżej ramki

Karta pracy do wyboru z linków podanych wcześniej

6-latek ćw.3 str. 47b, 48b

5-latek  ćw.3 str 40a,b

OD WIOSNY DO WIOSNY HANNA ZDZITOWIECKA

Na niebie jaśnieje słońce,

  dni płyną, płyną miesiące… 

 Z lodu uwalnia się rzeka 

i ze snu budzą się drzewa, 

ptaki wracają z daleka, 

będą wić gniazda i śpiewać.

  Sady zabielą się kwieciem… 

To wiosna! Wiosna na świecie! 

 Na niebie jaśnieje słońce, 

 dni płyną, płyną miesiące…

  Dni coraz dłuższe, gorętsze 

 pod lipą ciche pszczół brzęki, 

woń siana płynie powietrzem, 

 z pól żniwne słychać piosenki, 

zakwitły malwy przed chatą… 

 Lato na świecie! Już lato! 

 Na niebie jaśnieje słońce, 

 dni płyną, płyną miesiące… 

 W sadzie już jabłko dojrzewa

  niebem sznur ptaków mknie długi. 

 Liście się złocą na drzewach 

 idą jesienne szarugi  wiatr

nagle drzewa gnie w lesie… 

Jesień na świecie! Już jesień! 

Na niebie jaśnieje słońce, 

dni płyną, płyną miesiące…

  Długie i ciemne są noce 

śniegową włożył świerk czapę

  śnieg w słońcu tęczą migoce 

 i sople lśnią pod okapem, 

rzekę pod lodem mróz trzyma…

  Zima na świecie! Już zima! 

Na niebie jaśnieje słońce,

  dni płyną, płyną miesiące… 

 Ze snu się budzi leszczyna 

 i nową wiosnę zaczyna!

 

Pytania do wiersza:

 Czy udało Wam się zapamiętać, które pory roku są przedstawione wierszu? Co oznacza sformułowanie „płyną miesiące”? Jakie prace gospodarskie wykonuje się w ogrodzie lub w polu

 wiosną, latem, jesienią a jakie zimą?

 

 

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
 Dzień tygodnia  Temat  Umiejętności dzieci 5,6 letnich  Umiejętności dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych  Środki dydaktyczne
 

Czwartek: 02.04.2020

 

1.Wesoła farma-film edukacyjny

2.Praca plastyczna: „Owieczka”
 

- utrwala wiadomości o zwierzętach wiejskich

- rozwija ekspresję twórczą;

 

- zapoznaje się z wiadomościami o zwierzętach wiejskich

- wykonuje pracę plastyczną z pomocą rodzica
 

Link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=HLwZnNOk8PU

Do pracy plastycznej: wata lub waciki, kolorowe kartki, kredki, nożyczki, klej.

6-latek -Karta pracy str. 47a

5-latek-  Karta pracy str. 39a,b

Contact Information

Address

11-400 Kętrzyn

ul.Wierzbowa 2

Telefon
+48 545 99 98
Email

intendent@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl

rodo 

Adresy email: Inspektora Ochrony Danych Osobowych

Miejski Żłobek Nr. 2 -- iod-zlobek2@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl    

Miejskie Przedszkole Integracyjne "Smerfowa Kraina 

      -- iod@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl