Ćwiczenia i zabawy logopedyczne w domu

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

                Drodzy Rodzice zapraszamy do skorzystania z propozycji ćwiczeń i zabaw logopedycznych od pani logopedy z naszej placówki:

1. Ćwiczenie oddechowe:

Przenoszenie za pomocą rurki kolorowych piórek(pociętych skrawków bibuły) na szablon koguta

2. Ćwiczenie oddechowe i dykcyjne  „Wrony bez ogonów”

Dziecko wdycha powietrze nosem i spokojnie, na jednej fali wydechowej wypowiada tekst: pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia…

3. Ćwiczenie artykulacyjne „Sowa sprząta swoje mieszkanie”

Dziecko słucha opowiadania, czytanego przez rodzica i wykonuje ćwiczenia narządów artykulacyjnych

Sowa rozejrzała się po swojej dziupli (dzieci przesuwają językiem po podniebieniu górnym, wewnętrznych ścianach policzków, podniebieniu dolnym).

 Zauważyła duży bałagan. Postanowiła zrobić porządek. Zaczęła od odkurzania sufitu dziupli (przesuwają czubkiem języka od przodu do tyłu jamy ustnej po podniebieniu górnym),

zdjęła też firanki (liczą czubkiem języka górne zęby)

i włożyła je do pralki (motorek wargami)

Po chwili pralka zaczęła płukanie firan (dzieci „przepychają” powietrze wewnątrz jamy ustnej)

Sowa odkurzyła też ściany (przesuwają czubkiem języka po wewnętrznej ścianie policzków)

oraz podłogę (przesuwają czubkiem języka po podniebieniu dolnym w okolicach łuku zębowego).

rozwiesiła firany (ponownie liczą czubkiem języka górne zęby)

Sowa była bardzo zadowolona z wykonanej pracy i szeroko się uśmiechnęła (rozciągają szeroko usta)

Dumna wyjrzała z dziupli i rozejrzała się wokoło (poruszają językiem ruchem okrężnym na zewnątrz jamy ustnej)

spojrzała w górę (dzieci sięgają czubkiem języka w kierunku nosa)

spojrzała w dół (sięgają czubkiem języka w kierunku brody)

rozejrzała się też w prawo (przesuwają czubkiem języka do prawego kącika ust)

i w lewo (przesuwają czubkiem języka do lewego kącika ust).

Wszędzie był porządek i słychać  było śpiewające ptaki (gwiżdżąc naśladują głosy ptaków).

4 Ćwiczenie słuchowe i artykulacyjne „Szumi las”( 1-głośno, 2- cicho)

Dzisiejsza porada,dla wszystkich się nada,Będą dzieci umieć,jak las pięknie szumieć.

Wystarczy uważać i za mną powtarzać.Głośno tak szumi las,Jakby las witał nas:- Szszsz…1- Szszsz…2- Szszsz…1

Głośno szumią drzewa,las piosenkę śpiewa:

- Szszsz…1

- Szszsz…2

Lekki wietrzyk wieje,opowiada dzieje:

- Szszsz…2

- Szszsz…2

 „Drzewa szybciej rosną,latem oraz wiosną”:

- Szszsz…2

- Szszsz…2

Wietrzyk wieje mocniej-dzieci szumią głośniej:

- Szszsz…1

- Szszsz…1

- Szszsz…1

 Słabiej wieje wietrzyk-ciszej mówią wierszyk:

- Szszsz…2

- Szszsz…2

- Szszsz…2

 5. Rozwiązywanie zagadek i różnicowanie w wyrazach gł. „sz” lub „s”

 Zadaniem dzieci jest rozwiązanie zagadki, mogą narysować odpowiedzi.

Jest to ważna ciała część- tuż nad nią jest głowa,

zimą szalik na niej noś, żeby była zdrowa.

A gdy pięknie chcesz wyglądać załóż kolię złotą.

Najdłuższą ma żyrafa. Czy już wiesz więc, co to? (szyja)

Na spacerze w parku znajdziesz ją pod drzewem,

Nieraz ją widziałeś- jestem tego pewien.

Może spaść na przykład z sosny, gdy jesień nastanie.

Co to jest takiego? To moje pytanie. (szyszka)

W każdym domu ona stoi,

Znajdziesz ją w którymś z pokoi.

W niej wieszaki i szuflada,

Ubrania się do niej wkłada. (szafa)

W każdym ciele ono bije,

Dzięki niemu człowiek żyje.

Czerwoną rysujesz kredką.

Co to jest? Odpowiedz prędko. (serce)

W lato pięknie cię opali,

W zimę trzyma się w oddali,

Mieszka w niebie jest gorące,

Każde dziecko lubi… (słońce)

Jest to zabaweczka taka,

Uspokaja niemowlaka.

Mały smok się też tak zowie.

O czym mówię? Kto odpowie? ( smoczek)

6. Zabawa językowa „Mistrz pamięci”

Zadanie polega na wymyśleniu słowa, rozpoczynającego się na gł. „sz” lub „s” i dodanie do wypowiedzi gestu, charakteryzującego np. dany przedmiot. Każda kolejna osoba musi podać wszystkie, występujące wcześniej wyrazy oraz dodać swój pomysł. Dla ułatwieniu na dywanie mogą być rozłożone  obrazki (odwrócone), przedstawiające poszukiwane słowa. W przypadku gdy dziecko ma problem z wymyśleniem własnego określenia, losuje kartonik.

Wyrazy pomocnicze: szufla, szampon, szopa, szpital, szynka, samochód, skakanka, sowa, słoń, stonoga.

 

 

Contact Information

Address

11-400 Kętrzyn

ul.Wierzbowa 2

Telefon
+48 545 99 98
Email

sekretariat@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl

rodo 

Adresy email: Inspektora Ochrony Danych Osobowych

Miejski Żłobek Nr. 2 -- iod-zlobek2@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl    

Miejskie Przedszkole Integracyjne "Smerfowa Kraina 

      -- iod@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl