×

Błąd

[SIGPLUS_EXCEPTION_SOURCE] Image source is expected to be a full URL or a path relative to the image base folder specified in the back-end but wydarzenia/2020-2021/Przedszkole/Smerfusie/05-04-majowe/ is neither a URL nor a relative path to an existing file or folder.

[SIGPLUS_EXCEPTION_SOURCE] Image source is expected to be a full URL or a path relative to the image base folder specified in the back-end but wydarzenia/2020-2021/Przedszkole/Smerfusie/04-28-zabaw/ is neither a URL nor a relative path to an existing file or folder.

smerfus

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

  Dzieci z grupy ,,Smerfusie” w ramach realizacji projektu edukacyjnego  ,,Smerfusie chociaż małe, będą znały miasto całe”  odwiedziły kolejne ,  bardzo bliskie  dzieciom zakątki Kętrzyna – place zabaw. W dniu tym nie obyło się bez wizyty na placu zabaw w ogródku przedszkolnym. Przed zabawą  przeprowadzono  rozmowę na temat zasad bezpiecznego zachowania na placu zabaw.  Dzieci świetnie się bawiły a ich zadaniem była również  obserwacja zainstalowanych urządzeń służących do zabawy, jak są zbudowane, do jakich zabaw mogą być inspiracją. Smerfusie również odwiedziły pobliskie place zabaw na osiedlu. Wypowiadały się na temat ich wielkości i wyposażenia. Po powrocie do przedszkola, dzięki wykorzystaniu technologii informatycznej przedszkolaki mogły poczuć się, jak na wycieczce w poszukiwaniu dalszych przygód. Zdjęcia, filmy  prezentowane dzieciom przedstawiały place zabaw na terenie naszego miasta. Podczas swobodnych wypowiedzi przedszkolaki rozpoznawały place zabaw ich charakterystyczne elementy, opowiadały o swoich ulubionych miejscach i zabawach. Dzieci wykorzystując swoje spostrzeżenia i wiedzę na temat placów zabaw zbudowały go w naszej Sali,  wykorzystując przy tym różne rodzaje klocków. Dzieci opowiadały co budują i w jaki sposób można daną konstrukcję  wykorzystać do zabawy. Chęć poznania, pomysłowość, działanie przynoszące radość,  możliwość realizacji własnych pomysłów to atuty tego dnia.

{gallery}wydarzenia/2020-2021/Przedszkole/Smerfusie/04-28-zabaw/{/gallery}

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

WIERSZYKI DO ZABAW DŹWIĘKONAŚLADOWCZYCH... Dziecko powtarza tylko te fragmenty wiersza, które są wytłuszczone.

  „W zagrodzie Małgosi”
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: HAU, HAU, HAU,
Kotek miauczy: MIAU, MIAU, MIAU,
Kura gdacze; KOD, KO, DA
Kaczka kwacze: KWA, KWA, KWA.
Gąska gęga: GĘ, GĘ, GĘ
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: BE, BE, BE,
Koza muczy: ME, ME, ME,
Indor gulaga: GU, GU, GU
Krowa ryczy: MU, MU, MU,
Konik parska: PRR, PRR, PRR
A pies warczy: WRR, WRR, WRR.
I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.

"Kurnik z grzędą"

Na podwórku dziś zebranie.
Są panowie i są panie.
Wszyscy radzić dzisiaj będą,
Czy budować kurnik z grzędą.

Kaczki kwaczą: Kwa, kwa, kwa,
Zbudujemy go raz – dwa.
Świnki kwiczą: kwi, kwi, kwi,
Zbudujemy kurnik w mig!

Konik na to: I – ha – ha, i – ha – ha,
ja stajenkę swoją mam.
Po co więc budować coś.
Czy przybędzie do nas gość?

Nie bądź taki, gę, gę, gę –
zagęgała tłusta gęś.
Dzisiaj kury tu przybędą,
Musi tu być kurnik z grzędą!

Kaczki znowu: Kwa, kwa, kwa,
zbudujemy go raz – dwa.
Świnki kwiczą: Kwi, kwi, kwi,
czy w kurniku będą drzwi?

Konik na to: I – ha – ha, i – ha – ha,
koń najwięcej siły ma.
Jeśli kury tutaj będą,
będzie kurnik z piękną grzędą.

Tak zwierzęta zbudowały
dla kur z grzędą kurnik mały.
Kury na to: Ko, ko, ko,
piękny dom! Nie ma co!

Do środeczka zapraszamy,
poczęstunek dla was mamy.
Kaczki kwaczą: Kwa, kwa, kwa,
zjemy ziarno, tak, tak, tak!

Świnki kwiczą: Kwi, kwi, kwi,
my mieszankę zjemy w mig!
Konik woła: I – ha – ha, i – ha – ha,
ja na proso chętkę mam!

Gąska na to: Gę, gę, gę,
ja na trawkę też mam chęć!
Kurki gdaczą: Ko, ko, ko,
każdy z was to miły gość!

Zabawa logopedyczna – „Piekło-Niebo” w nieco zmodyfikowanej wersji .

Co potrzebujemy do zabawy logopedycznej „piekło-niebo”?

– kartkę A4 lub gotowy kwadrat

– czerwoną i niebieską kredkę

– dwa pojemniczki, pudełeczka

– kartoniki z materiałem wyrazowym lub obrazkowym do ćwiczeń

– kostkę do gry.

Na początku musimy wykonać naszą pomoc logopedyczną. 

Dla tych co nie pamiętają, lub nie wiedzą, jak się ją robiło – krótkie przypomnienie. Bierzemy kartkę i składamy ją (tak żeby powstał trójkąt).Gdy początkowo mieliśmy kartkę formatu A4, to teraz odcinamy niepotrzebną górę kartki (otrzymamy więc kwadrat). Ci którzy mieli kwadratową – pomijają ten krok. Rozkładamy kartkę, a następnie każdy z rogów składamy do środka. Odwracamy powstały kwadrat i ponownie zaginamy rogi do środka. Składamy kwadrat na pół (w jedną, a następnie w drugą stronę).Powstałe trójkąty kolorujemy naprzemiennie – czerwony-niebieski-czerwony-niebieski.   Rogi kwadratów, które mamy z drugiej strony, odginamy na zewnątrz, jednocześnie składając wszystko według zagięć .

I zaczynamy zabawę. Zakładamy na palce i odpowiednio je rozchylając otwieramy piekło…  … i niebo.

A teraz nasza zabawa logopedyczna.

Szykujemy materiał do ćwiczeń(np. wyrazy ,zagadki, obrazki, ćwiczenia języka) rozdzielamy go mniej więcej po równo do pudełek. Pudełka oznaczamy – jedno kolorem czerwonym („pudełko piekielne”), drugie – niebieskim („pudełko niebiańskie”). Dla urozmaicenia w pudełku niebiańskim może być materiał łatwiejszy, w piekielnym – trudniejszy (a nawet piekielnie trudny ).Cała zabawa polega na tym. Rzucamy kostką. Ile oczek wypadnie, tyle razy losujemy „piekłem-niebem”. Jaki kolor wypadnie, to z tego pudełka losujemy ćwiczenie.

Miłej zabawy!

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

16.04.2024

TEMAT: CO ZROBIĘ DLA ZIEMI?

CELE: kształtowanie świadomości ekologicznej; kształtowanie obserwacji i wyciągania wniosków;, tworzenia wypowiedzi na dany temat

 

DZIAŁANIA DZIECI:

 PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA

POMOCE DYDAKTYCZNE

1. Kalendarz

- ustalanie daty i odszukanie jej w kalendarzu,

- określenie dnia tygodnia,

-czytanie globalne nazw dni tygodnia,

- ćwiczenia w rozumowaniu pojęć: dzisiaj, wczoraj, jutro,

-obserwacja i określenie pogody – odczytywanie ikon pogody.

2. Śpiewanie poznanych piosenek i inscenizowanie ich słów ruchem.

Gimnastyka przy muzyce – . utrwalanie orientacji w schemacie własnego ciała.

Naśladowanie ruchów drugiej osoby, wykonywanie ćwiczeń według polecenia.

3. Co mogę zrobić dla ziemi?

Rozmowa kierowana przez rodzica, obejrzenie prezentacji i bajki edukacyjnej;

- oglądanie ilustracji, powtórzenie ,utrwalenie wiedzy dotyczącej „Dbania o naszą planetę”

4. Pomogę segregować śmieci – KP2.29 – 4 l.KP2.22 – 3l.

- segregacja, ograniczenie śmieci, recykling, oszczędzanie wody - swobodne wypowiedzi dzieci.

4. Liczenie ,przeliczanie w dostępnym dziecku zakresie,

   dopasowywanie cieni, rysowanie po śladzie

- z pomocą ustala datę i odnajduje ją w kalendarzu;

- wie, jaki jest dzisiaj dzień tygodnia, jaki był wczoraj, jaki będzie jutro;

- stara się globalnie czytać nazwy dni tygodnia;

- zna miesiące  do kwietniai dale - 4l.j; , określa pogodę, dobiera odpowiednie ikony pogodowe;

- śpiewa poznane piosenki i inscenizuje je ruchem; naśladuje ruchy drugiej osoby,

 wykonuje ćwiczenia według polecenia;

- orientuje się w schemacie własnego ciała

-rozumie konieczność dbania o przyrodę;

- wypowiada się w jaki sposób może to robić;

- rozumie słowo recykling; - wie jak należy segregować śmieci, odczytuje symbole

- wie ,że należy oszczędzać  wodę i energię elektryczną;

- wykonuje kartę pracy zgodnie z poleceniem

- liczy w dostępnym mu zakresie

- dopasowuje odpowiedni cień do danej sylwety

- prowadzi pisak po śladzie

 - Kalendarz

-  ikony pogody

- napisy dni tygodnia – e-mail grupowy

- prezentacja

 ExtraWiedza - Co dają nam lasy? (Prezentacja) - YouTube

- gimnastyka przy muzyce –

https://www.youtube.com/watch?v=fKECl8F-rCY

Rady na odpady – bajki edukacyjne:

https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k

https://www.youtube.com/watch?v=3B5JRCqt8HU

-Odpady – segregacja, recykling – film edukacyjny

https://www.youtube.com/watch?v=p60yNIYrYxE

-ilustracje obrazujące sposób segregacji odpadów;

KP2.28 – 4l.; KP.22 – 3 l.

Karty pracy – e-mail gupowy

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
DZIAŁANIA DZIECI PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA   POMOCE DYDAKTYCZNE  

 1. Kalendarz – ustalanie daty i odszukanie jej w kalendarzu,

określenie dnia tygodnia , czytanie globalne nazw tygodnia, ćwiczenia w rozumowaniu pojęć: dzisiaj, wczoraj, jutro;

2. „Jazda samochodem” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Kształtowanie umiejętności orientacji.

3. „Iskierka przyjaźni” – zabawa integracyjna. Kształtowanie umiejętności szybkiej reakcji na dotyk.

4. „Po co nam prąd?” – rozmowa na temat sposobów wykorzystania prądu na podstawie doświadczeń dzieci oraz pierwszej części opowiadania Grzegorza Kasdepke "Pstryk" -https://drive.google.com/file/d/1of7CG2K421V2_rRuX9F-c_QaWbPPpY0j/view

KP.28 - 4l. Poznanie sposobów wykorzystania prądu - ilustracje, film

Nie taki prąd straszny - https://www.youtube.com/watch?v=LmpLrMs44VQ

W kontakcie z naturą -  https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ

5. „Przestrogi Dominika”– zasady korzystania z urządzeń elektrycznych na podstawie drugiej części opowiadania Grzegorza Kasdepke "Pstryk". Wdrażanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych. 

Urządzenia elektryczne - film https://www.youtube.com/watch?v=xqVym7AjIFY

6.Ćwiczenia grafomotoryczne, liczenie w zakresie dostepnym dziecku

 - z pomocą ustala datę i odnajduje ją w kalendarzu; wie, jaki jest dzisiaj dzień tygodnia, jaki był wczoraj, jaki będzie jutro; zna miesiące  do lipca i dalej

- porusza się po mieszkaniu, ma wyczucie przestrzeni, potrafi regulować szybkość  poruszania ; reaguje na sygnał słowny, wizualny, wie co oznaczają poszczególne kolory

- uczestniczy w zabawie, reaguje na uścisk dłoni

- wie , że prąd jest  wytwarzaną i przesyłaną do naszych mieszkań energią elektryczną, wie w jaki sposób ją wykorzystujemy, wymienia przedmioty działające na prąd,

- zna zasady korzystania z urządzeń elektrycznych, wie jak należy z nich bezpiecznie korzystać

- skupia uwagę, słucha opowiadania ,odpowiada na pytania, wypowiada się na dany temat 4l. 3l - na miarę możliwości dziecka (skracamy opowiadania, 
 

- kalendarz

- napisy :dni tygodnia e- mail grupowy

- przedmiot służący za kierownicę; - dwa wycięte koła: czerwone, zielone,   żółte

-Ilustracje - e-mail grupowy

film , tekst, nagranie opowiadania Grzegorza Kasdepke Pstryk,- e-maial grupowy

KP2.28- 4l.

 

Karty pracy - e-mail grupowy

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

Gimnastyka dla mózgu, czyli zabawy rozwijające pamięć, koncentrację i spostrzegawczość. 

Autorka tekstu: Ewa Krogulska- Psycholog, doula i promotorka karmienia piersią. Współautorka książki „Jak zrozumieć małe dziecko”. Prowadzi zajęcia profilaktyczne dla dzieci i młodzieży oraz wykłady, warsztaty i konsultacje dla rodziców.

 

Rozwój poznawczy dziecka zaczyna jeszcze przed jego narodzeniem  – w łonie matki, w czasie, gdy tworzą się pierwsze połączenia pomiędzy komórkami mózgu. W następnych miesiącach i latach, w wyniku stymulacji otoczenia, troskliwej opieki rodziców i zbierania doświadczeń, dziecko zaczyna integrować napływające informacje, dzięki czemu może rozwijać i wzmacniać swój naturalny potencjał. Jakie zabawy i aktywności wspierają rozwój procesów poznawczych? Jak w prosty sposób rozwijać pamięć, koncentrację i percepcję wzrokową?

Pamięć

Pamięć małego dziecka rozwija się bardzo dynamicznie. Początkowo jest ona mimowolna – maluszek nie wybiera intencjonalnie, które zdarzenia czy informacje zapamięta. Jednocześnie, jego umysł jest chłonny, jak gąbka, dlatego większość dzieci w okolicy 2-3 urodzin bez trudu recytuje krótkie wierszyki, ulubione piosenki czy fragmenty często czytanych książeczek.

Okres przedszkolny i wczesnoszkolny są umownie nazywane tzw. “wiekiem pamięci” – dzieci w tym wieku z wielką łatwością zapamiętują nowe informacje: nie tylko fakty, ale także nowe słownictwo, sekwencje zdarzeń, konkretne zachowania, itp. To tzw. pamięć mechaniczna polegająca na reprodukcji materiału. Nadal przeważa także pamięć mimowolna. W okresie szkolnym powoli pojawia się umiejętność selekcjonowania informacji i świadomego uczenia się konkretnych partii materiału (pamięć dowolona). Jednocześnie dzieci w tym wieku zaczynają stosować świadomie strategie ułatwiające zapamiętywanie: budowanie ciągów skojarzeń, interpretację, nadawanie sensu przyswajanemu materiałowi. To tzw. pamięć logiczna.

Jak wspierać rozwój pamięci?

  • W przypadku najmłodszych (0-2)najprostszą strategią jest wspólna zabawa, mówienie do dziecka, czytanie książeczek, wierszyków, śpiewanie piosenek. Doskonałym sposobem jest także angażowanie wielu zmysłów na raz (czyli wszelkiego rodzaju piosenki z elementami naśladowania).
  • W przypadku przedszkolakówpomocne może być rozmowa i zadawanie pytań. Prowokowanie dziecka do opisywania swoimi własnymi słowami np treści książki, odtwarzanie minionego dnia (gdzie byliśmy, co widziałeś w zoo, jakie zwierzątko podobało ci się najbardziej, itp,) przyczynia się do do odświeżania i utrwalania śladów pamięciowych.
  • W przypadku starszych dziecipomocne może być budowanie sieci skojarzeń, pokazywanie jak powiązać nowo nabywany materiał z tym, który jest już znany.
  • Nie do przecenienia (w każdym wieku) jest także uczenie przez zabawę– emocje (zarówno pozytywne i negatywne) są kodowane w części mózgu nazywanej ciałem migdałowatym i są one zapisywane o wiele szybciej niż te kodowane w hipokampie (pamięć epizodyczna) czy korze mózgowej (pamięć długotrwała). Poza tym człowiek w sposób naturalny łatwiej uczy się tego, co go ciekawi, zajmuje, dlatego odpowiednio atrakcyjna forma przekazu i realne zaangażowanie dziecka w proces uczenia, sprzyja budowaniu trwałych śladów pamięciowych.

Koncentracja

Koncentracja to umiejętność skupiania uwagi na konkretnej czynności. W pierwszym okresie życia, podobnie jak pamięć, ma charakter mimowolny – maleńkie dzieci od urodzenia potrafią kierować swoją uwagę w stronę światła, hałasu, czy kolorowego obiektu – jest to jednak dość automatyczny odruch. Dopiero z czasem (od ok. 3 roku życia)  dziecko uczy się świadomie kierować i utrzymywać swoją uwagę na wybranym obiekcie.

Wymagana jest do tego jeszcze jedna umiejętność: ignorowanie dystraktorów. To współcześnie szczególnie duże wyzwanie. Grające w tle radio lub włączony telewizor, choć dla dorosłych wydają się pozornie nieistotnym szczegółem, dla małego dziecka mogą być sporym utrudnieniem. Jeśli dodamy do tego grające, kolorowe zabawki “edukacyjne”, intensywne oświetlenie lub jaskrawe barwy pomieszczenia, interakcje społeczne to wszystko to razem sumuje się na przytłaczającą dla małego człowieka ilość bodźców. Tym bardziej, jeśli ma wrażliwy układ nerwowy. W takich warunkach dodatkowe skupienie się na konkretnym zadaniu wydaje się wręcz niemożliwe, ponieważ dziecko (w zależności od sytuacji i indywidualnych uwarunkowań) może reagować zmęczeniem lub wręcz przeciwnie – nadaktywnością.

W co się bawić, by ćwiczyć koncentrację?

Koncentracje, podobnie jak każdą inną kompetencje najlepiej ćwiczyć przez zabawę. W tym celu świetnie sprawdzą się wszelkiego rodzaju gry i zabawy, które angażują: logiczne myślenie, pamięć, uwagę i orientację przestrzenną.

W przypadku dzieci 0-3 świetnie sprawdzą się proste zabawy:

  • nawlekanie koralików
  • układanie puzzli
  • sortery
  • zabawy klockami
  • wszelkiego rodzaju zabawy sensoryczne z wykorzystaniem ciastoliny, piankoliny, kaszy, makaronu, ryżu, etc.
  • przelewanie wody

W przypadku przedszkolaków i starszych dzieci dobrym pomysłem jest:

  • powtarzanie  rytmu – dziecko ma za zadanie wysłuchać rytmu zademonstrowanego przez osobę dorosłą (np. za pomocą cymbałków, bębenka lub klaśnięciami), a następnie wystukać go samodzielnie.
  • rysowanie kształtów – rysujemy na plecach dziecka figury geometryczne, litery, kształty. Dziecko ma za zadanie odgadnąć co zostało narysowane..
  • układanie klocków wg wzoru
  • wykonywanie prostych ćwiczeń oddechowych inspirowanych jogą dla dzieci lub medytacją.
  • proponowanie zabaw polegających na naśladowaniu ruchów (przeciąganie się, kalambury, naśladowanie zwierząt( – dzięki temu dziecko zwiększa świadomość własnego ciałą
  • gry angażujące pamięć, takie jak memory, które polegająca na dobieraniu w pary takich samych obrazków
  • gry logiczne, jak domino (zarówno w wersji klasycznej, jak i obrazkowej); sudoku, krzyżówki; rebusy wymagające rozszyfrowania hasła, zagadki.

O czym warto pamiętać w trakcie ćwiczeń koncentracji?

  • Wspieraj motywację dziecka– to brzmi dość banalnie, ale bez motywacji trudno wyobrazić sobie jakąkolwiek efektywną pracę. Dlatego zawsze warto zadbać, aby proponować dziecku ćwiczenia na ciekawym, interesującym, angażującym materiale.
  • Rób częste przerwy–  zwłaszcza w przypadku małych dzieci, które mają stosunkowo krótki czas skupiania uwagi i szybką męczliwość, warto zadbać o regularną zmianę aktywności.
  • Ćwicz regularnie – jeśli szczególnie zależy Ci na wsparciu tej sfery funkcjonowania dziecka, pamiętaj o tym, by robić to regularnie. Niezbyt długie, ale częste treningi mogą znacząco pomóc w poprawie tej umiejętności!
  • Ogranicz dystraktory, czyli bodźce, które odciągają uwagę od tego, na czym chcemy być skupieni. Może to być włączony telewizor, hałas za oknem, ale także nadmiar zabawek w pokoju, bałagan. Jeśli chcemy wspierać umiejętność skupiania uwagi warto minimalizować ilość jednocześnie działających na dziecko bodźców , dlatego przede wszystkim zadbaj o ciszę i estetyczne, proste otoczenie.
  • Ogranicz kontakt z elektroniką– długie oglądanie bajek na tablecie czy w telewizji oraz granie w gry komputerowe może znacząco osłabić zdolność koncentracji (zwłaszcza w przypadku najmłodszych). To wina zbyt szybko zmieniających się obrazów i natłoku bodźców, które osłabiają jakość połączeń neuronalnych.
  • Zadbaj o to, by dziecko było wypoczęte – zbyt duża ilość zajęć, zabawek, interakcji czy po prostu zmęczenie także mogą osłabiać umiejętność skupiania uwagi.
  • Zadbaj o odpowiednią dietę dla mózgu– jak w każdym innym przypadku nie bez znaczenia jest także odpowiednia dieta (cukier i wysokoprzetworzona żywność to wrogowie koncentracji) i nocny wypoczynek.

Spostrzeganie

Spostrzeganie, innymi słowy percepcja wzrokowa, to zdolność do rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych. Można tu wyróżnić m.in. umiejętność skupiania wzroku, ocena barwy czy kształtu przedmiotu i wyodrębnienie figury z tła. Najintensywniejszy rozwój tej kompetencji przypada między 3-8 rokiem życia dziecka, ale oczywiście proste ćwiczenia i wspieranie tej umiejętności można zacząć z już bardzo małym dzieckiem. Percepcja wzrokowa jest bardzo ważna, ponieważ w późniejszych latach jest niezbędna m.in. w czasie nauki czytania i pisania.

Zabawy wspierające rozwój percepcji wzrokowej

1. Zabawa w pokaż mi gdzie jest… W przypadku najmłodszych dzieci doskonałym treningiem jest nazywanie obrazków, naśladowanie odgłosów zwierząt, pojazdów, przedmiotów z otoczenia, przy jednoczesnej prezentacji wizualnej na kartach edukacyjnych. Dzieci powyżej roku uwielbiają wyszukiwać różne szczegóły. Można do tego wykorzystać najbliższe otoczenie pokaż gdzie jest lampa, pokaż gdzie lala ma oczko, pokaż gdzie masz nosek) lub ulubione książeczki obrazkowe.

2. Układanie klocków – odwzorowywanie kształtów czy budowanie konstrukcji to świetny trening, który jednocześnie uczy myślenia przestrzennego (można korzystać z klocków lego/Duplo, ale doskonale sprawdzą się także najprostsze drewniane bryły).

3. Wyszukiwanie różnic pomiędzy obrazkami – kolejnym bardzo prostym i popularnym zadaniem jest wyszukiwanie różnic pomiędzy dwoma obrazkami. Ilość i trudność detali zależy od wieku i indywidualnych predyspozycji dziecka.

4. Gry planszowe i zabawy ruchowe

Podobnie jak w przypadku koncentracji niezastąpione są także zabawy angażujące pamięć, umiejętność logicznego myślenia:

  • puzzle
  • ciągi polegające na zapamiętywaniu kolejności ułożonych kart z obrazkami lub wyrazami
  • memory
  • treningi uważnego patrzenia polegające na staraniu się odtworzyć z pamięci, jak największej liczby detali
  • budowanie ciągów skojarzeń 

Dla przedszkolaków świetnie sprawdzą się również zabawy ruchowe usprawniające koordynację wzrokowo ruchową:

  • chodzenie po równoważni, krawężniku, pniach drzewa
  • rzucanie do celu (np. piłką, woreczkami, etc)
  • gry zręcznościowe typu kręgle, pchełki, bierki.

oraz zabawy kształtujące umiejętność podążania za instrukcją i orientację przestrzenną:

  • rozwiązywanie labiryntów
  • zabawa dorysowanie
  • łączenie kropek
  • rysowanie lustrzanych odbić.

Bibliografia:

  • Monika Bidoń Jak się skupić? – cz. 1 i  2. Zabawy poprawiające koncentrację
  • Forzpańczyk A., Koncentracja. Skuteczny trening skupiania uwagi, Edgard, Warszawa 2015.
  • Janiszewska B., Wspomaganie koncentracji i nie tylko, Seventh Sea, Warszawa 2007.
  • Sosin I., Koncentracja. Ćwiczenia i karty pracy do zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, Warszawa 2014.
  • Biela A., 100 zabaw z detektywem Motywem. Poradnik dla opiekunów, Edgard, Warszawa 2016.

ARTYKUŁ POBRANY: https://dziecisawazne.pl/gimnastyka-dla-mozgu-czyli-zabawy-rozwijajace-pamiec-koncentracje-i-spostrzegawczosc/

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

 DO POCZYTANIA

Danuta Gellerowa


              Co to jest przyroda?

Co to jest przyroda?
- To drzewa i kwiaty,
liście i woda.
Motyl nad łąką,
biała stokrotka.
- Przyroda jest wokół,
wszędzie ją spotkasz!
Ptak rozśpiewany,
grające świerszcze ...
- Powiedzcie proszę,
co jeszcze, co jeszcze?
- Kochaj przyrodę!
Szanuj przyrodę!
Omijaj w lesie
Sadzonki młode!
- Szanuj przyrodę!
Kochaj przyrodę!
Kwiatom w doniczkach
nie żałuj wody!
Dbaj o trawniki!
Niech koło domu
będzie wesoło!
Będzie zielono!

                                                                 

"Jak żyć, by z przyrodą w zgodzie być"
Dominika Niemiec


Aby piękny był nasz świat,
nawet gdy masz mało lat,
żyj na co dzień ekologicznie,
wtedy wokół będzie ślicznie.
Śmieci segreguj, niech do kosza trafiają.
Uwaga! Ekolodzy po swym piesku sprzątają!
Zakręcaj kran, gdy woda z niego kapie.
Gdy posadzisz drzewko, będziesz fajnym dzieciakiem.
Latem, biegając po lesie, nie niszcz nigdy drzewek,
ptaki ci się odwdzięczą za to swoim śpiewem.
A wieczorem, gdy będziesz rozpalał z tatą ognisko,
pamiętaj, są do tego specjalne miejsca, ot i wszystko.



Rozmowa z dzieckiem na podstawie treści utworu. R. pyta: Czy podoba ci się nasza ziemia, nasz
świat?; Jaki jest nasz świat?; Co trzeba robić, by żyć ekologicznie?; Dlaczego warto troszczyć się
o przyrodę?; Jak się czujesz, gdy możesz bawić się tam, gdzie jest czysto?; Jak czułbyś się, gdyby
wokół ciebie  było mnóstwo śmieci?.



Contact Information

Address

11-400 Kętrzyn

ul.Wierzbowa 2

Telefon
+48 545 99 98
Email

sekretariat@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl

rodo 

Adresy email: Inspektora Ochrony Danych Osobowych

Miejski Żłobek Nr. 2 -- iod-zlobek2@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl    

Miejskie Przedszkole Integracyjne "Smerfowa Kraina 

      -- iod@smerfowa-kraina.ketrzyn.pl