Oto kilka propozycji, które można wykorzystać na zabawę z piórkiem:
- Nie spadnij!
Celem zabawy jest utrzymanie piórka w powietrzu tak długo, jak tylko się da! Nie ma ograniczeń, jeśli chodzi o liczbę dmuchnięć czy głębokość wdechu. Pamiętaj, że im wyżej piórko się wzniesie, tym mniej się napracujesz! - Nie spadnij – duo.
Wersja gry, do której będzie potrzebny towarzysz. Zabawa przypomina trochę grę w badmintona, lecz zamiast paletek gramy… powietrzem! Główną zasadą jest naprzemienność: raz jedno dziecko, raz drugie dmucha na spadające piórko. Ta osoba, której nie uda się “podbić” piórka, traci punkt. - Piórko – rakieta.
Wyobraź sobie, że piórko jest rakietą, która musi wystartować z Księżyca. Startuje w różnych kierunkach i z różnych miejsc. Dziecko postępuje zgodnie z instrukcjami dorosłego: Połóż rakietę na nosie, rakieta leci do góry; Połóż rakietę na brodzie, rakieta leci w dół; Połóż rakietę na policzku, rakieta leci w lewo/prawo. - Zdmuchiwanie piórek z różnych części ciała.
Dzieci bardzo lubią angażować w to ćwiczenie swoich rodziców. Zdmuchują piórka, które “przypadkiem” ulokowały się na głowie, ramionach, pleckach. Przy okazji młodsze dzieci mogą uczyć się rozpoznawania części ciała. - Uciekające piórko.
Przygotuj do tej zabawy pudełka różnych rozmiarów. Umieść piórko w największym pudełku. Zadaniem dziecka jest takie kontrolowanie oddechu, aby piórko przemieszczało się wzdłuż ścianek pudełka, lecz nie wyskoczyło poza nie. Jeśli zauważysz, że maluch świetnie sobie radzi, zwiększ stopień trudności i zmień pudełko na mniejsze! - Indiańskie zawieszki.
To zabawa bardziej plastyczna. Będzie potrzebny sznurek oraz wykałaczki, do których zamocujesz piórka na sznurku. Kontrolując oddech, dmuchaj na piórka raz delikatniej, a raz mocniej, naśladując wiatr.
Gra ,,Koło Odkrywców’’- to zabawa utrwalająca wiadomości i umiejętności dzieci w niekonwencjonalny sposób, rozwijająca twórcze myślenie, rozwijająca umiejętności zapamiętywania nowych informacji.
- Przygotuj duże koło narysowane na kartce/kartonie. Podziel go na kilka części. Narysuj obrazki(list, kosę, myszkę komputerową, listek, słońce, buraka, zlew, jarzynę, rybaka, traktor, wiatrak, kotwicę) lub przyklej takie obrazki. Na środku umieść małą butelkę/spinner i zakręć. Dziecko odpowiada na pytania lub wykonuje polecenia rodzica po „wylosowaniu” obrazka na planszy za pomocą butelki/spinnera.
- Podane pytania są jedynie propozycją. Ukryte zwierzę • Podaj nazwę zwierzęcia, które ukryło się w nazwie wylosowanego obrazka • Czego chciałbyś dowiedzieć się więcej o zwierzęciu. które ukryto się w nazwie wylosowanego obrazka? Zapytaj o to osobę która gra z Tobą Czy zwierzę, które ukryło się w nazwie twojego obrazka jest dzikie, czy udomowione? Czy jest to szkodnik, czy przyjaciel człowieka? • Poznaliście już nazwy wszystkich zwierząt, które ukryły się w nazwach obrazków znajdujących się na planszy. Zastanówcie się teraz i wspólnie ustalcie zasady bezpiecznych kontaktów człowieka ze zwierzętami.