W obecnej sytuacji zajęcia logopedyczne nie mogą być prowadzone w przedszkolu, dlatego też, w trosce o prawidłowy rozwój mowy naszych przedszkolaków, zachęcamy rodziców do kontynuowania pracy logopedycznej w domu. Ćwiczenia logopedyczne wcale nie muszą być nudne i żmudne. Najlepiej, by ćwicząc mowę, dziecko dobrze się bawiło. Dlatego też zabawy logopedyczne to znakomity sposób na wspólne spędzanie czasu całej rodziny. To też doskonały sposób, aby dzieci z wadami wymowy mogły je niwelować, a dzieci poprawnie mówiące usprawniały aparat artykulacyjny i zwiększały zasób słownictwa. Poniżej znajduje się kilka ćwiczeń logopedycznych, które możecie Państwo wykonywać z dzieckiem w domu. Wystarczy 10 minut każdego dnia na ćwiczenia. Niech będzie to forma zabawy. Zachęcamy do wypróbowania naszych propozycji gier i zabaw stymulujących rozwój mowy dzieci w wieku przedszkolnym.
Ćwiczenia wspomagające poznawanie aparatu artykulacyjnego przez dziecko:
,,Języczek Wędrowniczek’’.
Rodzic czyta dziecku treść krótkiej historyjki Języczka i wspólnie z dzieckiem wykonuje właściwe ruchy języka, który wybiera się na spacer po całej buzi: „Języczek wybrał się na spacer po buzi, by sprawdzić co się w niej dzieje. Najpierw oblizuje górną i dolną wargę, dotyka do kącików ust. Potem przesuwa czubkiem po zębach. Dotyka każdego ząbka, jakby chciał je policzyć. Próbuje oblizać górne i dolne dziąsła. Następnie unosi się do góry i przesuwa się po podniebieniu od górnych zębów aż do gardła. Na koniec wędrówki języczek wraca do przodu ust i kiwa nam na pożegnanie.”
,,Chory Kotek”
Rodzic recytuje lub odczytuje tekst wiersza S. Jachowicza ,,Chory Kotek’’. Kiedy wymienia nazwy produktów, które je kotek ( kleiczek, kiełbaska, słoninka, ciasta), dziecko oblizuje swoje szeroko otwarte wargi.
,,Musztra”
Rodzic czyta treść wierszyka, który jest jednocześnie musztrą dla języków dzieci: Język maszeruje jak żołnierz na defiladzie:
RAZ!- czubek języka na górną wargę.
DWA!- czubek języka do lewego kącika ust.
TRZY!- czubek języka na dolną wargę.
CZTERY!- czubek języka do prawego kącika warg.
Podczas wykonywania przez dziecko tego ćwiczenia, jego usta cały czas są bardzo szeroko otwarte, natomiast ruchy języka cechują się zdecydowaniem i energicznością.
Ćwiczenie ,,Malowanie"
Dziecko przedstawia za pomocą ruchów języka czynności podejmowane przez Malarza głównego bohatera historyjki opowiadanej przez rodzica, starając się przy tym zachować szeroko otwarte usta w celu ułatwienia sobie zadania:
- „Malarz maluje sufit”- zadaniem dziecka jest wykonywanie ruchów językiem po
podniebieniu zaczynając od zębów, a skończywszy na podniebieniu miękkim
- „Zamalowuje plamy w kilku miejscach”- przedszkolak dotyka koniuszkiem języka
kilkakrotnie podniebienia twardego
- „Następnie maluje ściany”- dziecko przesuwa mięsień języka po wewnętrznej części
policzków, wykonując ćwiczenie po ich obu stronach
- „Została jeszcze do pomalowania podłoga i przedpokój ”- dziecko przesuwa swój
język po powierzchni dolnych dziąseł, które symbolizują wspomniana podłogę oraz po
zewnętrznej powierzchni zębów- symbolizujących przedpokój
- „Na koniec malarz pomalował okno”- ćwiczenie polegające na oblizywaniu
powierzchni warg językiem
Ćwiczenie ,,Zmęczony piesek"
Rodzic prosi dziecko o otwarcie ust i możliwie jak najdłuższe wysunięcie języka. Zadaniem
przedszkolaka jest wdychanie i wydychanie powietrza ustami, tak jak to robi piesek po
biegu, wysiłku.
Gry i zabawy stymulujące poprawne oddychanie:
Gra ,,Latające chusteczki"
Rodzic daje dziecku rozwarstwione chusteczki higieniczne. Odtwarza nagranie muzyczne. Zadaniem dziecka jest dmuchanie na wirujące chusteczki, które unoszą się w powietrzu. Chusteczki można zastąpić kłębuszkami waty, bardzo cienkim, delikatnym materiałem. W grę może włączyć się rodzic , wygrywa osoba, które utrzyma swoją chusteczkę jak najwyżej w powietrzu.
Gra ,,Wyścig śnieżynek"
Gra polega na zdmuchiwaniu niewielkich kawałków papieru (najlepiej w kolorze białym
symbolizującym płatki śniegu) z gładkiej powierzchni.
Zabawa ,,Huśtawka dla mojej ulubionej zabawki"
Rodzic kładzie na brzuszek leżącego dziecka książkę, na którą następnie umiejscawia
ulubioną zabawkę przedszkolaka - misia, lalkę. W czasie wdechu zabawka unosi się, a
podczas wydechu opada. Rodzic powinien jednak zwrócić uwagę dziecka na powolność
wykonywania wdechów i wydechów, aby mogło ujrzeć efektywność zabawy.
Zabawa ,,Bańki mydlane"
Robienie baniek mydlanych pomaga również wyćwiczyć prawidłowy oddech u dziecka, gdyż czynność ta wydłuża fazę wydechu.
Gra ,,Wesoły wzorek"
Rodzic przygotowuje tacki z kaszą manną, gryczaną, jęczmienną, jaglaną lub ryżem. Zadaniem dziecka jest dmuchanie na kaszę, ryż w celu stworzenia wymyślnego wzoru. Wygrywa ten , kto przedstawi najciekawsze opowiadanie dotyczące stworzonego obrazka.
Zabawa ,,Kruchy domek z kart" Dziecko i rodzic układają domki z talii kart. Jego zadaniem jest zdmuchnięcie, zburzenie tych domków wykonując możliwie jak najmniej dmuchnięć. Wygrywa ten , kto jako pierwszy zdmuchnie swój domek.
Ćwiczenia ortofoniczne:
Zabawa ,,Śpij laleczko"
Przedszkolak stara się ukołysać do snu swoje laleczki. W tym celu nuci im do snu aaaaa. Rodzic tłumaczy dziecku, że laleczki nie mogą mimo wszystko zasnąć. Dziecko nuci uuuuu. Rodzic pokazuje dziecku pajacyka lub misia, tłumacząc mu, że zabawka nie może uwierzyć, że lale, mimo kołysania i mruczenia nie mogą zasnąć. Podpowiada przedszkolakowi, aby zanucił oooooo, a następnie eeeee.
Ćwiczenie ,,Głoska A w podróży"
Rodzic tłumaczy dziecku, że głoska A wybrała się w długą podróż. Na początku swojej wycieczki głoska wsiadła do autokaru. Dziecko przedstawia to za pomocą długiego i płynnego wypowiadania rzędu głosek A (aaaaaa). Z dalszej części historyjki dziecko może wywnioskować, że głoska wysiadła z autokaru i rytmicznie maszeruje. Dziecko przedstawia rytmiczny spacer głoski A ( a aaaaa ). Głoska A postanowiła przepłynąć rzekę łódką. W tej chwili należy płynnie wypowiadać głoskę A (aaaaa). Głoska wsiadła na kucyka, który ruszył najpierw bardzo spokojnie, powoli: a aaaa, następnie znacznie przyspieszył: a aaaa ( wypowiadane bardzo szybko).
Gry i zabawy stymulujące poprawną wymowę:
Ćwiczenie ,,Śmieszny wierszyk"
Rodzic recytuje dziecku dziwny, śmieszny wierszyk z nagromadzeniem powtarzanej głoski ę.
Następnie prosi dziecko, aby powtarzało za nim krótsze fragmenty tekstu wierszyka.
„Spacerek”
Idęęę przez polankęęę
W rączce trzymam kankęęę.
Tatusiowi ją niosęęę,
Aby szczęśliwy był,
Gdy ją przyniosęęę.
Tatuś mówi: Ciężko pracujęęę,
Ani chwili nie leniuchujęęę.
Wypił tatuś picie do dna.
Kankę córeczce później odda.
Ćwiczenie ,,Szum dokoła"
Rodzic wypowiada zdania niedokończone, a zadaniem przedszkolaka jest uzupełnienie tych zdań wielokrotnym powtórzeniem głoski sz. Rodzic pyta dziecko- Co szumi? Dziecko, na tak zadawane pytania wybrzmiewa głoskę sz, np.:
- szumi morze- szszszsz…
- szumi wiatr- szszszsz…
- szumi woda- szszszsz…
- szumi las- szszszsz…
- szumią drzewa- szszszsz
- szumią liście- szszszsz…
Zachęcamy do korzystania z zamieszczonych w poniższych linkach materiałów logopedycznych:
http://blog.mimowa.pl/index.php/2014/07/pilka-nozna-przez-slomke/
http://blog.mimowa.pl/index.php/2013/07/onomatopeje-farma/#comments
http://blog.mimowa.pl/index.php/2013/05/planszowa-gimnastyka-buzi-i-jezyka/
http://www.yummy.pl/library/pl/main/pl/bajki
https://dziecisawazne.pl/15-zabaw-sensorycznych-dla-maluszkow/?fbclid=IwAR3waDIejPyli7y-fQ35O9yLv3EO0G1eLhvmOHMjKoi0vLqxqDd8Id5QQuw
https://www.youtube.com/watch?v=J3WqxZfgxvw&feature=youtu.be www.logopestka
https://rysopisy.eduzabawy.com/logopedyczne/
https://www.eprzedszkolaki.pl/pomyslowo
https://domologo.pl/logopedia/wymowa/gloska
https://www.psycholog-logopeda.org.pl
http://www.brzeczychrzaszcz.pl